John Snelling – Elemente de budism

Editură: RAO
An: 1997
Număr de pagini: 218
OCR: Da
Bookmarks: Nu
Copertă: Da
Sursă: Anonim
Calitate: Bună


Link 1: Aici
Link 2: 
Link alternativ DjVu: Aici
Link versiune Epub/Mobi: 

 

Pentru a înțelege budismul, este util să avem o idee clară cu privire la cosmologia în care s-au dezvoltat învățăturile sale. Cei dintâi budiști acceptau viziunea asupra Universului general admisă în India acelei epoci, deși o modificau întrucâtva. Ideea esențială este că timpul nu e linear, ci ciclic. În consecință, Universul nu ia naștere „din nimic” într-un anume moment și nici nu va fi complet distrus într-un altul; el a existat și va exista întotdeauna. Totuși, în timp, el trece prin nesfârșite cicluri de creație și distrugere, mereu și mereu… Orice ființă născută în acest Univers ciclic este rezultatul a ceva petrecut înainte; sau, în termeni budiști, el sau ea este rodul (vipaka) unei cauze precedente sau alunei acțiuni voite (karma). Aceasta e doctrina creației cauzale. În schimb, când o ființă moare, el sau ea creează premisele nașterii unei noi făpturi. Prin urmare, nici unul dintre noi nu trăiește vieți separate, individuale, ci fiecare este o verigă într-un nesfârșit lanț, circular sau în spirală, care se întinde înapoi în trecutul fără început și înainte în viitorul infinit. Acesta nu reprezintă tocmai reîncarnarea, căci nu aceeași ființă este cea care trece din trup în trup de-a lungul epocilor. Legătura vitală dintre o existență și cea care îi succede este mai subtilă. Putem spune că nu aceeași făptură se mișcă de-a lungul lanțului, dar și că acestea nu sunt ființe total diferite. Sau, dimpotrivă, că avem de-a face cu o ființă identică și diferită în același timp. Cuvântul potrivit pentru a descrie acest proces este „renașterea”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *