Jaroslav Pelikan – Tradiția creștină, vol. 1: Nașterea tradiției universale, 100-600

Editură: Polirom
An: 2004
Număr de pagini: 408
OCR: Da
Bookmarks: Da
Copertă: Da
Sursă: Anonim
Calitate: Bună


Link 1: Aici
Link 2: 
Link alternativ DjVu: Aici
Link versiune Epub/Mobi: 

 

Distincția dintre Dumnezeul Suprem și Creator, prezentă și în concepția lui Marcion, se afla la baza miturilor valentiniene despre emanația eonilor și a doctrinei vasilidiene despre creația din nimic. Între Dumnezeul Suprem și lumea creată, potrivit lui Ptolemeu, se afla un demiurg, „Tatăl și Dumnezeul a tot ce se află dincolo de pleroma”. În sprijinul acestei idei el aducea mărturia prologului la Evanghelia după Ioan, pe care îl interpreta în felul următor: „un anumit principiu a fost creat mai întîi de Dumnezeu … în care Tatăl a pus sămânța tuturor lucrurilor”. Astfel, „Logosul a fost cauza și originea formării tuturor eonilor care au urmat”. Un alt exeget al lui Valentinian, Heracleon, și-a argumentat și el teza pornind de la Evanghelia după Ioan, însă el a susținut că „eonul și ceea ce se află în el nu au luat naștere prin Logos”, de vreme ce eonul este distinct față de lumea creată. Deși Evanghelia Adevărului nu punea crearea lumii pe seama unui demiurg sau a unui alt principiu intermediar, aceasta a fost direcția urmată de doctrinele creației de sorginte valentiniană sau de către alte doctrine gnostice cu privire la creație, „direcția ostilității față de Creator”. Dumnezeul Vechiului Testament, care era pus pe același plan cu demiurgul, a fost în cele din urmă considerat drept dușman și inferior Dumnezeului Suprem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *