Frances A. Yates – Iluminismul rozicrucian

Editură: Humanitas
An: 1998
Număr de pagini: 282
OCR: Da
Bookmarks: Da
Copertă: Da
Sursă: Freedom of speech
Calitate: Bună


Link 1: Aici
Link 2: 
Link alternativ DjVu: Aici
Link versiune Epub/Mobi: 

 

Este evidentă influența lui Bacon și a plănuitelor sale colegii și organizații pentru răspândirea luminii, ceea ce el numește „negustorii de lumină” din Noua Atlantidă. Toți cei trei prieteni – Comenius, Dury şi Hartlib erau cititori devotați ai operelor lui Francis Bacon și îl recunoșteau pe acesta drept marele învățător al progresului științei. Ei au venit în contact cu renașterea baconianismului în Anglia, care înflorea viguros în anii de după 1640. Dar în pasajul citat din Comenius se poate discerne și o altă influență. „Negustorii de lumină” ai lui Bacon apar la Comenius contopiți cu Frații rozicrucieni; se simte la el intensa conștiință, prezentă în Fama, că lumea, apropiindu-se de sfârșitul ei, merge spre lumină, precum și intensa pietate evanghelică din manifestele rozicruciene. Și am văzut că și Bacon părea conștient de o asemenea legătură, că unele părți din mitul Noii Atlantide sunt modelate după mitul nevăzuților Frați rozicrucieni, cu țelurile lor caritabile, cu marele lor Colegiu neștiut de restul lumii. Nu e ușor să se dea o formulare foarte limpede, dar ceea ce încerc să spun este că, o dată cu venirea în Anglia a celor trei străini și a versiunii lor străine asupra mișcării pentru progresul cunoașterii, asistăm la împletirea a ceea ce am considerat că erau firele distincte ale unei mișcări care se desfășurase ca baconianism în Anglia și ca rozicrucianism în Germania, cele două linii de dezvoltare fiind într-un anume fel înrudite sau în contact una cu cealaltă. Manifestele rozicruciene și o parte din literatura fervorii rozicruciene părând să nu-l ignore pe Bacon, iar Bacon, nu încape îndoială, cunoscând, când a scris Noua Atlantidă, mitul rozicrucian.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *